Tæt på utilgængeligt

Af - 25. september 2009

100_2548

Søndag d. 21. juni kl. 21.45 triller en sølvgrå Skoda ind på parkeringspladsen ved fodboldstadionet Parken i København. Ud af bilen træder to trætte men glade mænd; kunstneren Frank Altschul Jensen og hans assistent til lejligheden Leif Altschul Jensen.

En lille eksklusiv forsamling på knap 10 mennesker er mødt op for at overvære afslutningen på den daglange performance med det fængende navn XS 55 855 a.k.a. Danmark rundt på årets længste dag. Blandt køletasker og tomme kaffekrus i bagagerummet, fisker Frank Altschul Jensen en stor sten frem med påskriften XS 55 855 – som tilsvarer Skodaens nummerplade – og i samarbejde med publikum finder han et godt spot til stenen, der skal ligge som et mindesmærke for dagens performance.

Fra solopgang til solnedgang på årets længste dag har kunstneren kørt Danmark rundt for at opstille et monument ved hvert af landets 12 superligastadions. Turen startede i Farum kl. 4.28, og alt i alt er det blevet til mere end 17 timer på 1183 km dansk landevej. Ville man have den fulde oplevelse af performanceværket, skulle man med andre ord følge ruten hele vejen gennem fodboldnationen, men det var også muligt at møde op ved de enkelte stadions på kunstnerens angivne cirka-tidspunkter.

Ved Parken bliver der i bedste receptions-stil udleveret rødvinsflasker og rygklap til kunstneren, talt om superliga, kunstner ambitioner og rastepladser i Midtjylland; kunst og fodbold går op i en højere enhed, mens solen går ned over den københavnske midsommer.

Kunst + fodbold = et helt liv

Frank Altschul Jensen har i mange år kombineret sine to store interesser; kunsten og fodbolden.

”Der ligger nogle modsætninger i det,” forklarer han. ”Kunst bliver ofte opfattet som elitært og fodbold som folkeligt, og jeg synes, det har været sjovt at blande de to ting sammen”. Med fodbolden som omdrejningspunkt i sine værker, har han ofte fået startet nogle gode diskussioner om kunst med mennesker, der ellers kun interesserede sig for fodbold.

Hans daglange performance bliver rent tidsmæssigt overtrumfet af et livslangt ’work in progress’.

I værket 05.11.65 dokumenterer han alle Liverpools fodboldresultater siden han selv blev født i 1965. Da værket blev udstillet på Kunsthallen Nikolaj i 2001, kunne publikum købe et katalog med de foreløbige resultater. Gjorde man det, vil man hvert eneste år omkring kunstnerens fødselsdag få tilsendt et kort med det forgangne års resultater. Det vil man blive ved med at gøre, så længe kunstneren lever, og Liverpool spiller fodbold. ”Man kan sige, at jeg dokumenterer min fortsatte eksistens via Liverpool,” siger Frank Altschul Jensen om de fodboldkunstneriske livstegn.

Imod alle kunstens regler

Udover selv at være skabende billedkunstner har Frank Altschul Jensen altid været interesseret i at formidle kunst, og da tankerne om at åbne et vinduesgalleri på Frederiksberg gik i vasken, fik han idéen til i stedet at afprøve en formidlingsform, der fungerer under stik modsatte vilkår. Han gik så at sige fra den største til den mindste tilgængelighed og startede kunstportalen torpedo18, hvor værket XS 55 855 også er præsenteret. Idéen bag torpedo18 er at danne rammerne for, at kunstnere kan skabe svært tilgængelige kunstværker; ikke nødvendigvis kunst, der er svært tilgængelig på den intellektuelt abstrakte måde, men værker og performances, som rent fysisk er svære at finde frem til.

Dette lidt besynderlige koncept strider imod alle kunstformidlingens almindeligt udbredte idealer om at nå ud til så stort et publikum som muligt, og det er Frank Altschul Jensen meget bevidst om: ”Når man møder kunsten i almindelige udstillingsrum, oplever man ofte, at tingene bliver vanvittigt meget formidlet, der er en masse at læse og sætte sig ind i omkring værkerne, og der bliver gjort utrolig meget ud af det på det pædagogiske område, for at folk skal forstå, hvad det er for noget de ser”, fortæller han og uddyber: ”Jeg tænker, at præmisserne skal være anderledes for det her. Man skal komme ud til værkerne, opleve dem, og så er det det, men man skal også gøre et stykke arbejde for at komme ud og finde den her kunst.”

På de fleste museer bliver en udstillings succes i vidt omfang målt på antallet af gæster, der finder vej gennem billetsælgernes tælleapparater, og man taler stolt om ’blockbusterudstillinger’ og stigende besøgstal. Selvom konceptet bag torpedo18 står i kontrast til dette, understreger Frank Altschul Jensen, at succeskriteriet for den svært tilgængelige kunst ikke er, at slet ingen når frem til værkerne.

”Det er selvfølgelig rart, når der er nogen, der kommer ud og ser værkerne,” forklarer han, ”men jeg føler, at man når et sted hen med kunsten, når man kan lægge det bag sig, at der er tale om en succes i kraft af de mennesker, der kommer, og at værkerne i stedet kan få lov at leve på deres egne lidt skæve præmisser. Når jeg for eksempel kører hele landet rundt, og der så måske kun kommer 15 mennesker, så synes jeg stadig, at det er en succes.”

100_2557

På kompromis med utilgængeligheden

Frank Altschul Jensen har inviteret forskellige kunstnere til at skabe og præsentere deres værker på torpedo18’s svært tilgængelige præmisser, og han har været interesseret i at se, hvad den utraditionelle tilgang til kunsten gør ved selve værkerne.

”Mange af kunstnerne er stoppet op og har tænkt, jamen hovsa, jeg gør jo alt for at gøre min kunst tilgængelig. Nogle er så sprunget fra der og har tænkt, at det er slet ikke mig, andre har taget udfordringen til sig og tænkt, at det her kunne være et spændende projekt,” fortæller han. Flere af kunstnerne har bagefter fortalt, at deres måde at arbejde med værkerne på har været anderledes end normalt, fordi udgangspunktet har været noget andet.

Indtil videre har projektet blandt andet resulteret i en skulptur af Lene Barnkop Kaas installeret i en skov langt fra alfarvej i Jylland, digte af Mikkel Strømsted opsat på undersiden af bænke forskellige steder på Frederiksberg, og et tekst-proces værk af Emil Lykkegaard Hansen, der krævede, at man opsøgte kunstneren personligt, for rigtigt at forstå værket.

”Det er klart at værkerne ikke skal være fuldstændigt utilgængelige,” siger Frank Altschul Jensen. ”Derfor får man på hjemmesiden nogle anvisninger til, hvor de kan findes,” uddyber han, og indrømmer, at han godt er klar over, at der er mange mennesker, som ikke kommer ud og ser værkerne i virkeligheden. Derfor ligger der trods alt en vis formidling og dokumentation på hjemmesiden også. ”Men det er ikke webdelen, der er det interessante,” forsikrer han: ”Den står der bare som en flade, der kan sende folk videre, for det er ikke meningen, at man skal opholde sig foran computeren.”

Sidder du foran skærmen lige nu, (og det gør du jo nok) skal opfordringen herfra lyde, at du promte kommer ud i virkeligheden og slår vejen forbi det nærmeste superliga-stadion, for at se om Frank Altschul Jensens XS 55 855-monument stadig kan findes et sted mellem fodboldstøvler og rullegræs.

100_2561

Hvis Franks kunstprojekt har givet dig lyst til at gå jagt efter flere skjulte ting, så tjek kineserbyen, den hemmelige have og tag med på jagt efter skjulte grønne områder.

Kommentér

Trackbacks

Leave a Trackback